Historia spawalnictwa w Polsce
Historia spawalnictwa w Polsce
W Polsce tak samo jak i w Europie początek
spawalnictwa rozpoczął się na przełomie XIX i XX weku kiedy rozwój chemii i
fizyki przyczynił się do poznania wcześniej nie osiągalnych źródeł ciepła oraz
opracowania nowych technologii łączenia metali.
Dwie najistotniejsze metody spawania czyli spawanie
elektryczne łukowe oraz spawanie acetylenowo – tlenowe powstały mniej więcej w
tym samym czasie czyli pod koniec XIX wieku. W 1899 r rozpoczęto próby spawania
łukowego stosując metodę Stanisława Olszewskiego.
Stanisław Olszewki był pionierem spawania łukowego
niestety przez lata świat nie uznawał jego wkładu w tą dziedzinę techniki.
Olszewski urodził się w
Warszawie 6 stycznia 1852 roku. Studia rozpoczął w Szkole Głównej w Warszawie
niestety po zamknięciu szkoły przez zaborcę przerwał naukę i w 1871 roku
zapisał się na Uniwersytet w Liege i w 1874 uzyskał dyplom inżyniera mechanika.
Po powrocie do kraju rozpoczął pracę w zakładach
Lilpop, Rou Loewenstein, w 1876 roku wziął ślub i wtedy również wyjechał do St.
Petersburga jako przedstawiciel firmy. Po kilku latach ciężkiej pracy został
mianowany jako sekretarz generalny trzech największych syndykatów w Rosji czyli
wagonowego, szynowego i kolejowego. W Rosji Stanisław Olszewski otworzył
również własne biuro techniczne i dzięki temu nawiązał współpracę z N.
Benardosem, gdzie w 1885 roku wspólnie uzyskali francuski patent na spawanie
łukowe.
Zapewne dzięki Olszewskiemu firma Lilpop, Rou
Loewenstein, jako pierwsza w Polsce wprowadziła spawanie łukowe elektryczne.
Stanisław Olszewski zmarł 15 VII 1898 r w Giessen, a pięć dni później został
pochowany w Rodzinnym Grobowcu w Warszawie.
Opracowane na przełomie wieków metody spawanie,
pozwoliły znaczny wzrost przemysłu i rzemiosła. Szczególnie było to ważne na
ziemiach polskich, które niestety ze względu na zaborców oraz zniszczone przez
działania wojenne były bardzo zacofane. Polska wprowadziła spawanie w wielu
dziedzinach i osiągnęła w tej dziedzinie światowy poziom. Było to możliwe
dzięki wielkiemu zaangażowaniu polskiego profesora Stefana Bryła,
najwybitniejszy polski spawalnik okresu międzywojennego.
Stefan Bryła urodził się
w Krakowie 17 VIII 1886 r Studia zakończył na Politechnice Lwowskiej na
Wydziale Inżynierii Lądowej w 1908 r. Rok później się doktoryzował. W 1910 roku
uzyskał habilitację ze statyki budowli i wtedy rozpoczął też wykłady z
encyklopedii nauk inżynierskich. W tym samym roku wyjechał na dwuletnie studia,
po zakończeniu studiów w 1912 roku wyjechał do USA gdzie brał udział w budowie
najwyższego budynku tamtych lat 250 metrowego Woolworth Building w Nowym Jorku.
W 1918 roku Bryła wrócił do Polski i rok później
rozpoczął pracę w Ministerstwie Robót Publicznych. W 1920 roku został
profesorem zwyczajnym budowy mostów na Politechnice Lwowskiej. W 1934 roku
został powołany na stanowisko profesora na Wydziale Architektury Politechniki
Warszawskiej. Pracował na tym stanowisku aż do tragicznej śmierci w 1943 r.
Profesor był wielkim entuzjastą konstrukcji stalowych
budowalnych i mostowych, a wprowadzenie do tych konstrukcji technologii
spawania było Jego największym wkładem do polskiej nauki. Zajmował się pracami
teoretycznymi, badaniami połączeń spawanych oraz rozwiązań konstrukcyjnych.
Wiele konstrukcji inżynierskich w okresie międzywojennym było zaprojektowane
przez prof. Bryłę. Najsłynniejsza Jego konstrukcja znana na skalę światową był
pierwszy w całości spawany most ukończony w 1928 r. Przy opracowaniu tego mostu
profesor opracował również pierwsze przepisy dotyczące konstrukcji spawanych.
Dwie pierwsze konstrukcje spawane budowlane również zaprojektował prof. Bryła
były to budynek PKO w Warszawie i najwyższy budynek w przedwojennej Polsce
czyli gmach Towarzystwa Prudential.
W czasie okupacji profesor Bryła prowadził tajne
nauczanie na Wydziale Architektury, kierował Biurem Wojskowym Przemysłu a także
starał się stworzyć Tajną Organizację Inżynierską. W 1942 r został aresztowany
i po krótkim okresie zwolniony, w 1943 r ponownie został aresztowany i w tym
samym roku rozstrzelany w ulicznej egzekucji w Warszawie.
Rozwój spawalnictwa w Polsce nie byłby możliwy tylko w
oparciu o materiały i maszyny z zagranicy dlatego produkcję elektrod wprowadził
i rozwijał prof. Józef Pilarczyk a głównym producentem maszyn i urządzeń była
firma Perun kierowana przez inż. Alfreda Sznerra.
Józef Pilarczyk urodził
się 21 III 1909 r w Hermanowicach na Śląsku. W 1933 r pracując w Hucie Pokój w
Nowym Bytomiu uzyskał tytuł inżyniera metalurga na AGH Kraków. W 1934 r został
przeniesiony do organizowanego w hucie „Baildon” w Katowicach zakładu produkcji
elektrod. Na początku zakład produkował 5 rodzajów elektrod otulonych po
podpisaniu umowy licencyjnej z firmą Agil Chemie-Werke produkcja wzrosła do 12
rodzajów żeby 1938 r osiągnąć 15 różnych rodzajów elektrod otulonych. W 1935 r Józef
Pilarczyk rozpoczął swoją historię z nauczaniem. W kwietniu i maju prowadził
pierwsze zajęcia na kursach spawania elektrycznego, zorganizowane przez
Towarzystwo Kursów Technicznych oraz firmę Elektrobudowa. A od 1937 r prowadził
kursy na spawalni huty „Baildon”.
Po wybuchu wojny pracował w Stalowej Woli następnie w
Bytomiu, a od 1942 r w Krakowie, później został przeniesiony przez władze
Polski do Katowic gdzie pracował w hucie a później przyjął stanowisko zastępcy
dyrektora Instytutu Spawalnictwa. Po śmierci dyrektora B. Szuppa w 1958 r
został dyrektorem i piastował to stanowisko do roku 1967. Równocześnie z pracą
w Instytucie prowadził również wykłady na Politechnice Śląskiej w Gliwicach.
Bardzo bogata bibliografia obejmuje ponad 20 podręczników 2 skrypty oraz wiele
referatów na krajowych i zagranicznych konferencjach. Prof. Józef Pilarczyk
zmarł 5 XI 1978 r w Katowicach i został pochowany na cmentarzu w Ustroniu.
Alferd
Sznerr urodził się w Turku koło Kalisza w 28 XII 1883 roku. Uczył się w Polsce
oraz za granica, w 1910 r zakończył studia z doktoratem w którym określił
własności skroplonych gazów. Doktorat ten uzyskał na Uniwersytecie we Fryburgu
na Wydziale Przyrodniczym gdzie studiował chemię. Po studiach jako pełnomocnik
francuskiej firmy L’Air Liquide, założył w Warszawie biuro sprzedaży
importowanych gazów i urządzeń i maszyn do cięcia oraz spawania. Ze względu na
coraz większe zapotrzebowanie na gazy została uruchomiona w 1910 r produkcja
tlenu w firmie „Perun”. Z inicjatywy A. Sznerra nastąpiło połączenie firmy
„Perun” oraz przedstawicielstwa L’Air Liquide i z połącznia tych dwóch
podmiotów powstało Francuskie Towarzystwo Akcyjne „Perun”, i wtedy rozpoczęto
wytwarzanie sprzętu oraz materiałów spawalniczych. Na czas działań wojennych
produkcja została przerwana i wznowioną ją zaraz po zakończeniu wojny. W 1919 r
Alfred Sznerr został dyrektorem i pełnił to stanowisko do 1944 r. W fabryce
produkowano gazy tlen oraz acetylen ale również bezpieczniki wodne,
przetwornice do acetylenu, reduktory, palniki i spoiwa do spawania gazowego i
elektrycznego. W latach 1918-1939 powstały filie w Bydgoszczy, Lwowie,
Trzebini, Dąbrówce Małej i Skarżysku. Z inicjatywy A. Sznerra powstał w 1928 r Związek
Polskiego Przemysłu Acetylenowego i Tlenowego przemianowany później na Stowarzyszenie
dla Rozwoju Spawania i Cięcia Metali w Polsce. Jako jeden z kilku inżynierów w
czasie okupacji opracowywał plany odbudowy przemysłu po wojnie. Zmarł 30 VII
1945 roku.
Tak samo jak A. Sznerr w
Polsce spawalnictwo propagował również profesor Zygmunt Dobrowolski. Urodził
się 13 V 1891 roku w Warszawie i w 1923 ukończył studia na Lwowskiej Szkole
Politechnicznej na kierunku budowy parowozów. W trakcie studiów pracował w
warsztatach PKP i tam po raz pierwszy zetknął się z techniką spawalniczą. Po
zakończeniu studiów wrócił do Warszawy i tam został zatrudniony w nowo
powstałej firmie budującej parowozy jako inżynier ruchu. Szerokie
zainteresowania Z. Dobrowolskiego zostały zauważone i gdy w 1928 r kiedy
powstał z inicjatywy Stowarzyszenia dla Rozwoju Spawania i Cięcia Metali
miesięcznik Spawanie i Ciecie Metali zaproponowano Mu pozsadę dyrektora i
redaktora naczelnego. W następnym roku został zatrudniony w Towarzystwie
Akcyjnym Perun na stanowisku głównego inżyniera i kierownika wydziału spawania.
Z jego inicjatywy powstał kolejny magazyn branżowy mianowicie dwumiesięcznik
„Spawacz” przeznaczony dla praktyków.
Po klęsce wrześniowej wyjechał do Paryża i tam został
kierownikiem ośrodka dokumentacji Francuskiego Instytutu Spawalnictwa, mającego
najstarszą na świecie bibliotekę spawalniczą. Po zakończeniu wojny w 1945 roku Z. Dobrowolski powrócił do Warszawy
i tam został rzeczoznawcą w Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego. W 1951
roku otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego i został kierownikiem Katedry
Spawalnictwa na Wydziale Mechanicznym Technologicznym Politechniki
Warszawskiej. Po reaktywacji miesięcznik pod nowa nazwą „Przegląd Spawalnictwa”
został jego redaktorem naczelnym. Z. Dobrowolski zmarł 12 VIII 1981 roku w
Warszawie.
Rozmawiając
o spawalnikach, którzy najbardziej się przyczynili do rozwoju spawalnictwa w
Polsce, nie możemy zapomnieć o Piotrze Tułaczu. Był spawalnikiem, konstruktorem
lotniczym, autorem książek. Prowadził wykłady pisał referaty i przyczyniał się
do rozwoju spawalnictwa w Polsce. Piotr Tułacz urodził się 11.11.1892 roku w
Nadwórnej, W 1920 roku zakończył studia w Paryżu i rozpoczął pracę w Parku
Szkoły Lotniczej w Bydgoszczy. Po dwóch latach przeniesiono go do 3 Pułku Lotniczego
w Poznaniu. W 1923 r zaprojektował i zbudował szybowiec M-1, a trzy lata
później został głównym projektantem samolotu SP-1.
W 1927 roku został dyrektorem Katowickiego Oddziału
Związku Polskiego Przemysłu Acetylenowo Tlenowego i zajął się organizacją
ośrodka szkoleniowego spawaczy w Katowicach, później rozpoczął prawdopodobnie
jako pierwszy na świecie przeprowadzać testy psychotechniczne dla kandydatów na
spawaczy.
W marcu w 1931 złożył w Urzędzie Patentowym dwa
wnioski na temat „Automatyczna wytwornica acetylenu” oraz „Bezpiecznik wodny do
aparatów acetylenowych”. Na oba wnioski otrzymał patent w 1933 roku.
Również w 1931 roku rozpoczął pracę na Akademii
Górniczej w Krakowie. Pracował tam aż do 1939 roku pracując ze studentami, ale
jednocześnie organizował kursy na spawaczy w Katowicach, Krakowie oraz Lwowie.
Swoją prace na uczelni łączył z badaniami połączeń spawanych oraz nowych
technologii. Rozpoczął również pracę nad możliwością zastosowania spawalnictwa
w kolejnictwie. W tej dziedzinie złożył trzy wnioski do opatentowania i
otrzymał na nie patenty. W 1936 roku jednym z wniosków był „sposób spawania
główek szyn”. W złączu tym spawano doczołowo płomieniem acetylenowym szyny na
całym przekroju, a następnie na miejscu spojenia nasuwano podkładkę o
specjalnym kształcie, która spawano z dwóch stron jednocześnie, u nasady
szyjki.
Początkowe lata XX wieku były okresem największego
rozwoju spawalnictwa w Polsce, było to możliwe dzięki wybitnym często
bezimiennym specjalistom.
Komentarze
Prześlij komentarz